<h1></h1>

Tiden er kommet til at forbyde lange og brutale dyretransporter!

Siden jeg blev valgt til Europa-Parlamentet i 2019 har det været vigtig for mig at kæmpe for bedre dyrevelfærd i Europa. Der er mange områder, hvor loven bør strammes. Men særligt når det kommer til reglerne for dyretransporter, mener jeg for alvor der er noget at komme efter. Som reglerne er nu, må grise f.eks. transporteres i 24 timer uden længerevarende pauser og adgang til mad. Det er simpelthen ikke i orden og skal ændres.

 

For at sætte fokus på, hvor utilstrækkelige, de regler, vi har i dag er, valgte jeg i September at følge en dyretransport ned gennem Europa. Sammen med repræsentanter fra Dyrenes Beskyttelse fulgte vi efter en lastbil tæt pakket i fem lag med danske svin - 660 i alt - hele vejen fra Padborg, ned gennem Tyskland og Østrig, til Verona i Italien, som var endestationen. 22,5 timer tog turen inklusiv sølle 3 pauser af cirka 5 minutters varighed, og jeg må bare sige, at jeg kun er blevet yderligere bekræftet i, at de nuværende regler simpelthen ikke er i orden.

 

På turen ned gennem Europa blev grisene på intet tidspunkt tilset for, hvordan de havde det. De havde ikke adgang til mad og deres vandtank blev ikke fyldt op. Derudover var temperaturen høj for de stakkels grise. Da vi holdt i kø på motorvejen målte vi en temperatur på hele 27 grader udenfor, hvilket betyder, at temperaturen inde hos grisene ikke har været under 30 grader. Her er det vigtigt at vide, at grise ikke kan svede, så det er ikke svært at forestille sig, at de mildest talt ikke har haft det godt. Jeg vil aldrig glemme de skrig, jeg kunne høre fra grisene, mens vi holdt i kø bag den grisetransport på de tyske motorveje.

 

Jeg synes, det er vildt at tænke på, at de vilkår som grisene blev transporteret under ikke engang har været udtryk for regelbrud. Det vi oplevede, er simpelthen bare måden den nuværende lovgivning tillader, at vi behandler dyr på. Og det, jeg bevidnede, er ikke et særtilfælde. Alene i Danmark transporteres over 15 mio. grise ud af landet hvert år - 11 mio. af dem på lange dyretransporter på over 8 timer. Faktisk er vi nået et punkt, hvor vi transporterer flere levende grise ud af landet, end vi feder op og slagter indenfor egne grænser. Den udvikling må stoppes.

 

Det vedvarende pres, som jeg, sammen med (desværre alt for få af) mine kollegaer i Europa-Parlamentet og dyrevelfærdsorganisationer, har lagt på EU, ser dog nu ud til endelig at bære frugt. For ganske kort tid siden lovede den nyudnævnte Kommissær med ansvar for EU's klimaindssats, at han vil fremsætte et nyt lovforslag om nye regler for dyretransporter. Og så sent som her i oktober satte Kommissionen endelig dato på, og bekendtgjorde, at lovforslaget kommer til december. Det er en rigtig god nyhed, og noget jeg tillader mig at være stolt over. Reglerne for dyretransporter stammer helt tilbage fra 2005, så det er mere end på tide, at de bliver ændret.

 

Et nyt lovforslag er selvfølgelig ikke nok i sig selv. Den endelige lovgivning skal være ambitiøs og gøre noget godt for dyrevelfærden. Selv kæmper jeg for, at der indføres en maks transporttid for alle dyr på 8 timer. Det skal simpelthen ikke være tilladt at fragte smågrise fra den ene ende af Europa til den anden. Det skal ikke længere være muligt, at opleve det  som jeg bevidnede på min tur bag en grisetransport ned gennem Europa.